HOME   newspaper  webshop  needsomething  mailenwin  aboutandcontact  twitter  facebook 

woensdag 22 februari 2012

Food | Wortel-walnoot cake

Nadat ik eind vorig jaar de meest lekkere wortel-walnootcake ooit ontdekte bij Delicious Food in de Jordaan besloot ik gisteren om er zelf eentje te gaan maken. Natuurlijk wist ik van tevoren dat ie niet zo perfect kon worden als de biologische variant die ik in onze hoofdstad had geproefd, maar met goede ingrediĆ«nten en heel veel liefde moest ie vast heel lekker worden. Beide punten bleken waar. En nu moet ik een hele cake (of inmiddels al een halve) zien te weerstaan ;) Dat wil jij ook wel eens proberen? Het recept van mijn variant vind je hieronder. Eet smakelijk!

Wat heb je nodig? Ongeveer 250 gram wortels (geraspt), 2 eieren, twee handen walnoten (grof gehakt), 1 theelepel bakpoeder, 125 gram bruine basterdsuiker, 2 theelepels kaneel, 1 theelepel nootmuskaat (eventueel), 125 gram ongezouten roomboter (gesmolten), 200 gram zelfrijzend bakmeel, een snufje zout, een cakevorm en natuurlijk een oven. Daarbij mocht de cake van mij wel iets kruidiger en daarom ga ik er de volgende keer nog wat speculaaskruiden aan toevoegen.

Bereiding. Schrap de wortels en rasp deze fijn. Neem twee handen gepelde walnoten en hak deze grof. Klop vervolgens in een kom de eieren en de suiker goed door elkaar heen. Voeg daarna het zout, het bakmeel, de suiker, de gesmolten boter (in de magnetron heb je de boter zo gesmolten), de kaneel en de nootmuskaat toe en roer alles goed door elkaar heen, Vet de cakevorm in met een klein beetje boter en bestuif deze met een klein beetje bakmeel of bloem. Giet het mengsel in de vorm en plaats deze 45 minuten in een voor verwarmde oven (180 graden).

1 opmerking: